11 tökéletes stratégia a stressz kezelésére

Forrás: Lukács Zsolt facebook

Ismerd meg az ellenséget: a stressz kezeléshez először is azt kell megvizsgálni, hogy a stresszt mi is okozza – mondja Kathryn Hall, az Atlantai Stressz kutatóközpont alapítója.

A stressz faktor mindenkinél más. Egyesek akkor sem idegesek, amikor minden összedől körülöttük; mások már attól is pánikrohamot kapnak, ha a földre borul a só. Ismerd fel, és győzd le az idegesség pusztító démonait!

 

Kathryn Hall jóvoltából most tíz király stresszkezelő tippet olvashatsz el, és egy ászt is!

11 tökéletes stratégia, hogy levetkőzd a stresszt:

 

1. Ha nem tudod elkerülni a stresszes körülményeket (“stresszorokat”), akkor alakítsd őket

Ez azt is magába foglalja, hogy a mindennapi kommunikációdat is meg kell változtatnod. Légy kész a kompromisszumokra, de sokkal magabiztosabban, mint eddig. Kezeld jobban az idődet is!

 

2. Ha nem tudod megváltoztatni a stresszorokat, akkor változz te magad

Értékeld át a problémáidat. Próbáld a stresszes helyzeteket pozitív perspektívából nézni. Nézd a helyzetet kívülről, összességében. Készíts tervet a problémák megoldására.

Fókuszálj a pozitív történésekre: ez az egyszerű stratégia segít a nyugalmat visszaszerezni.

 

3. Iktasd ki kis időre a stresszorokat

Nehéznek tűnhet, hogy kiszakadj egy problémás projekt, egy síró baba, egy nyomasztó tartozás mellől kis időre, de ha megengeded magadnak, hogy kicsit pihenj, akkor az agyad kitisztul, és új megoldásokat találhatsz, és kevésbé érzed magadat túlterheltnek.

Fontos, hogy nem kerülheted ki a stresszhelyzetet ( a számlákat ki kell fizetned valamikor), de már 20 percnyi pihenés, leeresztés is hasznos lesz.

 

4. A megfelelő légzés a stresszoldás alapja

A normális légzés helyreállítja az agyban az oxigén mennyiségét, ami pedig az immun- és a keringési rendszert normalizálja. A feszült pillanatokban lassíts le, vegyél néhány mély lélegzetet, figyelj a rekeszizmodra, ezzel az elme, a test és a lélek harmóniája ismét a helyére fog állni.

 

5. Az elmének és a testnek is el kell csendesednie

Tudományos kutatások erősítik meg azt, hogy a test és az elme elcsendesítése nagyszerű gyógyító módszer. Keress egy nyugodt helyet, ahol kényelmesen megpihenhetsz, és néhány megnyugtató szót ismételgethetsz pár percig.

Ez a gyakorlat gyógyító hormonokat szabadít fel, így igazán megpihenhetsz, és a felborult egészséged is javulásnak indul.

 

6. Kerülnöd kell a rossz stresszkezelő módszereket

A kényszerevés, az alkohol, a drogok nem oldják meg a problémákat, hanem az életed feletti irányítást elragadva tőled újabb, súlyosabb gondokat generálnak.
Ezért el kell kerülnöd már a kezdet kezdetén a rossz mechanizmusokat, és megtalálnod a helyes módját annak, hogy a stresszt kordában tartsd.

 

7. Írd le, mi okozza a stresszt

A problémát okozó dolgok leírása csökkenti a stresszt: egyszerűen kiírod magadból az aggodalmakat és újra és újra visszatérő rémképeket, negatív gondolatokat, ez pedig oldja a feszült állapotot.

 

8. Beszélj pozitívan

Amit és ahogy mondasz, az hatással van az egészségedre. A stresszkutatások szerint a gondolatok és az érzelmek vegyi folyamatokat indítanak el az emberi testben, amelyek befolyásolják a mentális, a fizikai és lelki egészséget és a jó közérzet.

Beszélj pozitívan, mert a negatív beszéd és viselkedés komoly károkat okozhat.

 

9. A barátságok erősítik a mentális, a testi és a lelki egészséget

A barátságok fenntartása nem luxus, hanem alapvető fontosságú az életben: komolyan kihat a munka és a magánélet egészséges egyensúlyának megteremtésére. Tanulmányok mutatják, hogy az elszigeteltség rontja az immunrendszer működését, és emeli a halálozás kockázatát.

 

10. Mozogj rendszeresen, aludj rendesen és egyél egészséges ételeket

A fizikai aktivitás kulcsfontosságú szerepet játszik a stressz csökkentésében, és megakadályozza annak rossz hatásait is. Hetente legalább három alkalommal iktass be 30 percnyi testmozgást. A torna csodás módon szabadítja fel a felgyülemlett feszültséget.

Az egészségesen táplált szervezet pedig fel van készülve a stresszkezelésre is: induljon a napod reggelivel, hogy az elméd tiszta és kiegyensúlyozott maradjon!
Csökkentsd a koffein és a cukor mennyiségét. Aludj eleget: a megfelelő alvás az elméd és a szervezeted üzemanyaga! A fáradtság növeli a stresszt, és irracionális gondolatokat ad.

 

11. Erőteljesen fókuszálj egyetlen tárgyra

Stressz helyzetben figyeld meg a ceruzád formáját, színét, súlyát és hangulatvilágát. Vagy lassan kóstolj meg egy szem mazsolát, vagy egy darab csokoládét. Az efféle éberség ugyanis segít kikapcsolódni.

 

Mivel mindenki másképp reagál a stresszre, ezért egykaptafás módszer nem létezik: próbáld ki mindet, és amelyik segít, azt tartsd meg!