6 rossz szokás, amivel elszúrjuk az életünket

Forrás: Lukács Zsolt facebook

Hogyan őrizhetjük meg a mentális egészségünket?

Időnként mindenkire rátör a rosszkedv, a depresszió. Az aggódás bizonyos esetekben teljesen elfogadható, de más esetekben a negatív érzések csak rossz beidegződésekre vezethetőek vissza. Melyekkel roncsoljuk (akár tudattalanul is) a mentális egészségünket?

 

Görnyedten járunk

A hangulatunk meghatározza a tartásunkat, ha boldogok és magabiztosak vagyunk, önkéntelenül is kihúzzuk magunkat. Ez azonban visszafelé is igaz, legalábbis a Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry című szaklapban megjelent tanulmány szerint, vagyis a tartásunk befolyással lehet a hangulatunkra. Ha ugyanis görnyedten, a vállunkat előreejtve, a kezünket szorosan a testünk mellett tartva járunk, rosszabbul fogjuk érezni magunkat a bőrünkben, mint ha emelt fővel, egyenes háttal, hátrahúzott vállakkal tartjuk magunkat.

 

Állandóan fényképezünk

Az okostelefonok és a különböző online fotómegosztó oldalak világában egyre többen vannak, akik úgy gondolják, az életük minden pillanatát dokumentálniuk kell. Azonban szakemberek szerint ez befolyásolhatja, hogyan emlékezünk arra, amit megtapasztalunk.

 

Mérgező kapcsolatban élünk

Nagyon sok ember nem érzékeli, hogy a saját lelki problémái, az állandó rosszkedv, a stressz, a szorongás valójában a párkapcsolata miatt van. Egy rossz, boldogtalan kapcsolat ugyanis tönkreteheti az önbecsülésünket, az állandó kritika miatt pedig mi magunk is negatívabb színben kezdjük el látni saját magunkat. Nem beszélve arról, hogy sokan saját magukat hibáztatják akkor, ha abúzív a partnerük. Mások viszont annyira alárendelik magukat a másiknak, hogy a saját vágyaikkal, álmaikkal már nem is foglalkoznak.

 

Túl komolyan vesszük saját magunkat

A nevetés gyógyító erejéről számos tanulmány született már, mégis sokan vagyunk, akiknek a hétköznapokban nem az a legfontosabb, hogy vidáman szemléljük az életet. A legtöbb ember az apróságokon is képes hosszasan bosszankodni, és az olyan helyzeteket is túl komolyan kezelni, amelyeket valójában egy kis nevetéssel sokkal könnyebben meg- és feloldhatnánk.

 

Nem alszunk eleget

Az alvás, pontosabban annak hiánya az életünk minden területére hatással van, nemcsak a hangulatunkat befolyásolja, hanem azt is, hogy miként végezzük a munkánkat, vagy éppen mennyire vagyunk képesek megőrizni az egészségünket. Az alvászavarokon viszonylag könnyű segíteni, akár jobb alváshigiéniai szokások elsajátításával, akár azzal, hogy orvosi segítséget kérünk ezek megoldásához.

 

Túl sok dologgal foglalkozunk egyszerre

Könnyen azt hihetjük, hogy ha több dolgot csinálunk egyszerre, akkor hatékonyabbak és gyorsabbak leszünk, de a valóság az, hogy így csak sokkal stresszesebbek leszünk, kevésbé tudunk koncentrálni, könnyebben elfáradunk, kevésbé követjük a környezetünk változtatásait és rosszabbul is kommunikálunk. Próbáljunk egyszerre csak egy dologra koncentrálni: evés közben ne nyomkodjuk a telefonunkat vagy ne nézzünk tévét, és munka közben se pillantsunk rá a közösségi oldalakra. Így az agyunk is jobban képes lesz feldolgozni a beérkező információkat!

 

Rossz szokások, amelyek tönkretehetnek minket

Nem csak idegesítőek
Mindenkinek vannak idegesítő szokásai: az ujjainkat ropogtatjuk, a hajunkat csavargatjuk, vagy ellenállhatatlan késztetést érzünk arra, hogy a pattanásainkat nyomkodjuk. Ideje ezekkel felhagyni.
Rossz szokásainkkal jóval több kárt okozhatunk magunknak, mit gondoljuk. Íme néhány!

  • Körömrágás. A körömrágás ugyan nem okoz maradandó károsodást a körmökben, de nemcsak elcsúfítja a kezet, hanem kellemetlen mellékhatásai is lehetnek. A körömrágás során a kézen található baktériumok a szájba, a szájban találhatóak pedig a körömágyba kerülhetnek. Ennek következményei a fertőzések lehetnek, például a beszakadt, kisebesedett körömágynál. A körömrágásra hajlamosaknál gyakoribbak a felső légúti fertőzések is, és még egy egyszerű náthát is könnyebben kaphatnak el másoknál.
     
  • Hajcsavargatás és hajtépkedés. A hajcsavargatással, hajtépkedéssel egy idő után komoly károkat okozhatunk a hajhagymáknak, ami egy idő után akár kopaszsághoz is vezethet.
     
  • Az ízületek ropogtatása. Akár a nyakunkban, akár az ujjainkban ropogtatjuk az ízületeinket, a pillanatnyi kellemes érzésnek később komoly következményei lehetnek. A környező inak túlságosan megnyúlhatnak, így sérülékenyebbé válhatnak. Az ízületek ropogtatása, pattogtatása hosszú távon akár az ízületek gyulladásához is vezethet, bár az erre vonatkozó kutatások ellentmondásos eredményeket hoztak.
     
  • Az arc piszkálgatása. A pattanások, mitesszerek nyomkodása, piszkálása az egyik leggyakoribb rossz szokás, és az arcbőr tartós elcsúfulásával járhat együtt. A kezünkről a bőrre kerülő kórokozók még a legkezdetlegesebb állapotban járó pattanást is elfertőzhetik, a bőrön pedig olyan mikroszkopikus sérülések keletkezhetnek.
     
  • A toll, ceruza rágcsálása. A tollak, ceruzák végén rengeteg baktérium tanyázhat, melyek a rágcsálás során könnyen bekerülhetnek a szervezetünkbe, így akár súlyos fertőző betegségeket is elkaphatunk. A rágcsálás emellett károsíthatja a fogakat és felsértheti a száj belsejét, illetve az ínyt (így újabb "bejáratot" nyithatunk a kórokozóknak).